Podstawy Marketingu (1M1)
Iwona Berlińska
Wykładowca w Instytucie Marketingu i Reklamy POU
1. Jakie są zasady konstruowania kwestionariusza ankiety?
Badania marketingowe to proces definiowania  problemu marketingowego i szans marketingowych. Służy temu systematyczne  gromadzenie i analiza informacji oraz wskazywanie działań  usprawniających działalność marketingową organizacji.
Większość badań marketingowych wymaga zbierania  danych pierwotnych. Jednym z ich rodzajów są badania ankietowe. Badania  ankietowe pozwalają uzyskać dane na podstawie odpowiedzi osób, którym  zadaje się pytania o ich postawy, świadomość, zamierzenia oraz  zachowania[1].
Podstawowym instrumentem pomiarowym wykorzystywanym  w badaniach ankietowych jest kwestionariusz ankiety. Konstruuje się  go na podstawie szczegółowej problematyki badań. Nie może być on jednak  pierwszym etapem w procesie badawczym, musi być wynikiem analiz i  przemyśleń. Przed przystąpieniem do opracowania kwestionariusza należy  ustalić przedmiot i problematykę badań oraz określić, jakie dane są  do tego potrzebne. W celu uzyskania pożądanych wyników trzeba tak  skonstruować pytania, aby odpowiadały problematyce badań i  umożliwiały uzyskanie materiału do analizy zgodnego z celem  badania. Pytania kwestionariusza muszą minimalnie zakłócać uzyskaną  odpowiedź. Każde pytanie powinno być zatem tak skonstruowane, aby  odpowiedź była dokładnym i całkowitym odzwierciedleniem postawy,  poglądu lub wiedzy badanego. 
Badania ankietowe nie są tak łatwe do  przeprowadzenia, jak to się może wydawać. Wymagają dużego  doświadczenia badawczego i dobrego przygotowania metodologicznego  osoby przeprowadzającej badania[2].
2. W jaki sposób dobiera się badaną próbę?
Prowadząc badania marketingowe, należy stworzyć plan badawczy, który określa trzy podstawowe kwestie:
- jednostkę doboru próby (badania), tzn. kto ma być objęty badaniem (trzeba określić, z jakiej grupy społecznej będą pochodzić respondenci),
 - wielkość próby, tzn. ilu ludzi ma być objętych badaniem (duże próby dają bardziej reprezentatywne wyniki niż małe),
 - sposoby dotarcia do badanych[3].
 
Pierwszą decyzją, jaką podejmuje badacz na etapie  badań marketingowych, jest określenie zasięgu badania, a więc czy  badania będą dotyczyły całej populacji (badania wyczerpujące –  pełne), czy tylko jej części (niewyczerpujące – niepełne). W  związku z tym wyróżnia się dwa sposoby badania doboru próby lub wyboru  reprezentatywnych elementów dla całej populacji: dobór losowy i dobór  nielosowy. 
Dobór losowy polega na stosowaniu dokładnych reguł  doboru próby, tak aby każdy element populacji miał określone, znane  prawdopodobieństwo wylosowania[4].  Dobór losowy jest więc takim sposobem doboru jednostek, w którym o tym,  która jednostka dostanie się do próby, decyduje przypadek, przy czym  każda z tych jednostek ma znane i określone prawdopodobieństwo  dostania się do próby. Metody doboru nielosowego polegają zaś na  ustaleniu z góry pewnych charakterystyk, jakim mają odpowiadać  poszczególne jednostki w próbie. W przypadku doboru losowego  struktura badanej zbiorowości kształtuje się niejako samorzutnie,  natomiast w przypadku doboru nielosowego struktura ta jest formowana  przez badacza[5].
Kiedy istnieją ograniczenia czasowe i budżetowe,  prowadzący badania mogą zdecydować się na nielosowy dobór próby,  arbitralnie wybierając grupę, w której prawdopodobieństwo wylosowania  określonego elementu jest nieznane lub wynosi zero. Wybór jednego ze  sposobów doboru próby do badania determinuje także liczebność  populacji i wynikająca z tego czasochłonność, pracochłonność i  kosztochłonność badania[6].  Zdecydowana większość badań marketingowych to badania  niewyczerpujące, niepełne, a co się z tym wiąże, wymagające określenia  niezbędnej liczebności próby badawczej i sposobu jej doboru spośród  wszystkich jednostek populacji[7].
3. Od czego zależy wybór segmentu rynku?
Segmentacja rynku to podział potencjalnych nabywców  na grupy, które mają podobne potrzeby oraz prawdopodobnie w zbliżony  sposób zareagują na różne działania marketingowe. Określone w ten sposób  grupy stanowią segmenty rynkowe, czyli stosunkowo homogeniczne  zbiorowości potencjalnych nabywców[8].
Wybór segmentu rynku, na którym przedsiębiorstwo zamierza skoncentrować działalność, zależy od wielu czynników, m.in. od:
- wielkości segmentu – małe przedsiębiorstwa z reguły unikają dużych segmentów, ponieważ wymagają one zaangażowania zbyt wielu środków,
 - tempa rozwoju segmentu – przedsiębiorstwa oczekują wzrostu sprzedaży i zysków,
 - atrakcyjności segmentu – przedsiębiorstwo musi ocenić, jaki wpływ na rentowność w długim okresie mają: konkurenci, potencjalni nowi producenci, przedsiębiorstwa produkujące substytuty jego produktów, nabywcy i dostawcy,
 - celów i zasobów przedsiębiorstwa – wybrane segmenty powinny być zgodne z długookresowymi celami, przedsiębiorstwo powinno wchodzić na te segmenty rynku, w których może zaoferować coś szczególnego, odróżniającego je od konkurencji.
 
Skuteczność segmentacji rynku jest związana z przestrzeganiem określonych warunków, do których można zaliczyć:
- mierzalność cech segmentu, możliwość uzyskania niezbędnych informacji o poszczególnych cechach segmentu,
 - dostępność segmentu rynku,
 - efektywność segmentacji,
 - stabilność segmentu w czasie umożliwiająca przedsiębiorstwu osiąganie celów operacyjnych,
 - wykonalność strategii segmentu, czyli możliwość działania,
 - rozległość uzasadniająca stosowanie indywidualnej strategii marketingowej,
 - homogeniczność, inaczej jednorodność.
 
Każdy zidentyfikowany segment powinien zostać na  tyle dokładnie opisany, aby na podstawie tego opisu dało się sformułować  koncepcję oferty. Opisy segmentów, zwane profilami segmentów rynku,  powinny m.in. zawierać takie elementy, jak cechy nabywców, ich potrzeby,  wymagania, charakterystyczne motywy zakupu oraz ich względne znaczenie[9].
4. Jakie są korzyści z segmentacji rynku?
Zgodnie z założeniami koncepcji marketingowej, aby  osiągnąć cele organizacji, niezbędna jest koncentracja na potrzebach  klientów, ich preferencjach i oczekiwaniach. Doświadczenia  przedsiębiorstw wskazują, że źródłem sukcesu rynkowego nie może być  skupianie się na zaspokajaniu oczekiwań wszystkich klientów, ale  tworzenie oferty skierowanej do wybranych grup nabywców – segmentów  (nisz).
Do podstawowych korzyści z segmentacji zalicza się:
- dostosowanie oferty do potrzeb nabywców, co przyczynia się do zwiększenia sprzedaży i konkurencyjności produktów na rynku,
 - łatwiejsze kreowanie nowych potrzeb,
 - umożliwienie śledzenia zmian w otoczeniu i bieżące dostosowywanie się do nich,
 - efektywniejsze wydatkowanie środków finansowych przeznaczonych na marketing oraz innych zasobów przedsiębiorstwa,
 - trafniejsze ocenienie atutów i słabości przedsiębiorstwa oraz określenie celów,
 - dokładniejsze ustalenie czasu nasilenia kampanii promocyjnych[10].
 
Segmentacja pomaga lepiej zrozumieć strukturę  rynku, ponieważ określa, jakie grupy konsumentów go tworzą, ponadto  przedstawia ona bardziej racjonalne i precyzyjne dostosowanie  produktu i wysiłku marketingowego do wymagań konsumentów i  użytkowników. Dzięki segmentacji tworzy się zatem optymalną – bo  zgodną z oczekiwaniami określonej grupy konsumentów, a nie całego rynku –  ofertę marketingową. Koncepcja ta zakłada, że nie wystarczy stworzyć  kilka wersji produktu, ale trzeba także opracować kilka opcji całej  kompozycji marketingowej, a więc ceny, dystrybucji i promocji  marketingowej[11].
5. Co to jest tablica Ansoffa?
Rozwój firm jest zazwyczaj utożsamiany z elementami  tablicy H.I. Ansoffa, która opiera się na dwóch zmiennych: rynku i  produkcie. Możliwe są cztery warianty strategicznego rozwoju:  penetracja rynku, rozwój rynku, rozwój (doskonalenie) produktu i  dywersyfikacja.
Penetracja rynku realizowana jest przez  przedsiębiorstwo, które jako drogę strategicznego rozwoju wybrało  zwiększenie sprzedaży tych samych (lub nieznacznie zmodyfikowanych)  produktów na tym samym rynku. Podejmuje w tym celu różnorodne inicjatywy  związane z marketingiem-mix, aby oddziaływać na:
- dotychczasowych klientów – przedsiębiorstwo powiększa opakowania, poprawia jakość, promuje sprzedaż itp.,
 - klientów, którzy kupują od konkurentów – przedsiębiorstwo zwiększa funkcję produktu, obniża ceny, stosuje reklamę porównawczą itp.,
 - tych klientów, którzy jeszcze nie kupują danych produktów – przedsiębiorstwo organizuje pokazy, degustacje, rozdaje bezpłatne próbki, sprzedaje tańsze wersje produktu itp.
 
Strategia ta stosowana jest przez przedsiębiorstwa działające na dojrzałych i stabilnych rynkach.
Strategia rozwoju rynku realizowana jest przez  przedsiębiorstwa, które zetknęły się z ograniczeniami rozwojowymi na  dotychczasowym rynku. Wejście na nowe rynki odbywa się w następujący  sposób:
- wejście na nowe geograficznie rynki – polega na ekspansji koncentrycznej (przejście z rynku lokalnego w regionalny, krajowy, międzynarodowy i globalny), ekspansji selektywnej (ocena rynków i wchodzenie na najbardziej zyskowne geograficznie obszary działania) oraz ekspansji wyspowej, będącej kombinacją dwóch poprzednich. Strategia rozwoju rynku może prowadzić do umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa. Jej zastosowanie wymaga pogłębionej wiedzy o preferencjach nabywców na nowych geograficznie rynkach,
 - wejście na nowe segmenty rynku – polega na nowym zastosowaniu produktu, np. komputera w nauce, biznesie, do użytku osobistego.
 
- odnowiony cykl życia produktu,
 - produkt zmodyfikowany,
 - stworzenie całkowicie nowego produktu (w tej samej lub nowej technologii) zaspakajającego zwiększone potrzeby nabywców.
 
Możliwości działania przedsiębiorstwa w zakresie tej  strategii są stosunkowo duże, zależą jednak od właściwości  innowacyjnych produktu, know-how i zasobów finansowych niezbędnych do  zrealizowania tej strategii. 
Strategia dywersyfikacji to najtrudniejsza, najbardziej ryzykowna i  najbardziej kosztowna ze wszystkich strategii. Oznacza wejście na nowe  rynki z nowymi produktami. Możliwa jest do realizacji w trzech  kierunkach:
- dywersyfikacji równoległej – polega na podjęciu działalności całkowicie odmiennej od dotychczasowej,
 - dywersyfikacji pionowej (wertykalnej) – to podejmowanie działalności poprzedzającej dotychczasową działalność (dywersyfikacja wstecz) lub następującej po tej działalności (dywersyfikacja w przód),
 - dywersyfikacji poziomej (horyzontalnej) – to rozszerzanie produkcji o wyroby lub usługi zaspakajające inne potrzeby dotychczasowych nabywców.
 
Strategia dywersyfikacji wymaga bardzo dobrej  znajomości rynku i nowych rozwiązań w dziedzinie produkcji oraz nabycia  nowych umiejętności i kwalifikacji przez załogę i kadrę kierowniczą.  Pozwala ona uzyskać efekt synergii dzięki łącznemu wykorzystaniu  różnych zasobów i umiejętności, stwarza szanse na długofalowy rozwój  przedsiębiorstwa oraz wymaga kreatywności w celu uzyskania przewagi  strategicznej[12].
6. Na czym polega opis strategii dla poszczególnych narzędzi marketingu-mix?
Zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga podejmowania  wielu decyzji o różnym stopniu szczegółowości. Inne umiejętności oraz  informacje potrzebne są do rozwiązywania problemów o mniejszym  znaczeniu, a inne w przypadku dokonywania wyboru długofalowego  kierunku rozwoju przedsiębiorstwa. Strategia przedsiębiorstwa powinna  być traktowana jako koncentracja na kierunkach rozwoju  przedsiębiorstwa. W takim ujęciu istotą strategii jest tworzenie  koncepcji działania przedsiębiorstwa na rynku w celu uzyskania  silniejszej pozycji niż konkurenci. Wyznaczenie długookresowych i  bardziej ogólnych kierunków i celów działania przedsiębiorstwa, a  także sposobów ich osiągania trzeba traktować jako jego strategię.
Ogólną strategię marketingową należy przetworzyć na  programy marketingowe. W tym celu podejmuje się różnego rodzaju  decyzje, dotyczące marketingu-mix. Marketing-mix jest zbiorem  narzędzi marketingowych, które przedsiębiorstwo stosuje, aby  zrealizować zamierzone cele marketingowe na docelowym rynku.  Narzędzia te to produkt, cena, dystrybucja i promocja marketingowa.  Decyzje dotyczące marketingu-mix należy podejmować z uwzględnieniem  analizy sytuacji firmy, jej celów, ogólnej strategii i rynku docelowego.
Sformułowanie strategii oraz opracowanie programów jej wdrażania pozwala na zaplanowanie ogółu działań w przedsiębiorstwie.
7. Czym jest nowy produkt?
Według Kotlera nowe produkty to produkty całkowicie  oryginalne, produkty udoskonalone, zmodyfikowane i nowe marki  produktów tworzone w dziale badań i rozwoju firmy[13].
Firmy mogą wykorzystać dwie strategie wprowadzania nowych produktów na rynek:
- strategię zakupu
 - strategię rozwoju (kreowania) nowego produktu.
 
Strategia zakupu może występować w trzech wariantach:
- zakup innego przedsiębiorstwa,
 - zakup patentów od innych przedsiębiorstw,
 - zakup licencji lub koncesji na działanie w ramach systemu franczyzowego.
 
Strategia rozwoju nowego produktu może mieć dwie formy:
- rozwój nowego produktu we własnych laboratoriach,
 - zlecenie i zawarcie kontraktu z niezależnymi osobami lub przedsiębiorstwami, zajmującymi się rozwojem nowych produktów.
 
Przedsiębiorstwa najczęściej dążą do utrzymania  pozycji na rynku lub osiągnięcia wzrostu, realizując obie strategie  wprowadzania nowych produktów.
W koncepcji marketingu nowy produkt można  analizować z punktu widzenia konsumenta lub w ujęciu  techniczno-technologicznym. Produkt nowy dla producenta, dostawcy  charakteryzuje się zmienioną, ulepszoną konstrukcją, składem  materiałowym, zastosowaniem nowego procesu technologicznego, w  przypadku usług na przykład nowego procesu obsługi klienta. Te zmiany  niekoniecznie muszą być dostrzegane przez nabywcę jako nowość. Dla  konsumenta nowy produkt to wyrób zaspakajający nową potrzebę lub w  lepszy sposób zaspakajający dotychczasową.
Booz, Allen i Hamilton zidentyfikował sześć  kategorii nowych produktów ze względu na stopień nowości zarówno dla  przedsiębiorstwa, jak i rynku (nabywców):
- produkty nowe na świecie – to nowe produkty tworzące zupełnie nowy rynek,
 - nowe linie produktu – to nowe produkty pozwalające firmie na wejście na istniejący już rynek,
 - produkty dodatkowe – to nowe produkty uzupełniające dotychczasowe linie produktu,
 - udoskonalenia dotychczasowych produktów – to nowe produkty o udoskonalonym działaniu lub większej wartości postrzeganej wchodzące zamiast istniejących produktów,
 - produkty repozycjonowane – to istniejące produkty kierowane na nowe rynki lub segmenty rynku,
 - produkty redukujące koszty – to nowe produkty spełniające podobne funkcje, ale po niższych kosztach.
 
Największe koszty i ryzyko generują produkty  całkowicie nowe dla przedsiębiorstwa i dla klientów. Dlatego też  większość działań innowacyjnych przedsiębiorstwo zazwyczaj kieruje na  doskonalenie dotychczasowych produktów, a nie na tworzenie nowych[14].
8. Od czego zależy wybór strategii cenowej?
Mechanizmem służącym do regulowania sił popytu i  podaży na rynku jest cena. Wybór strategii cenowej zależy od tego, co  firma chce osiągnąć w przypadku konkretnego produktu. Jeśli firma  wybrała rynek docelowy i dokonała pozycjonowania, to strategia cenowa  jest całkiem oczywista. Np. jeśli firma chce wyprodukować luksusowy  produkt dla zamożnych klientów, to implikuje to ustalenie wysokiej ceny (skimming price). 
Strategia skimming price polega na wprowadzeniu  produktu na rynek po wysokiej cenie. Celem tej strategii jest szybkie  osiągnięcie wysokich zysków w przeliczeniu na jednostkę sprzedawanego  produktu. Wskutek zastosowania tej strategii nie można oczekiwać  dużego wolumenu sprzedaży, ale nie trzeba dużo inwestować w moce  produkcyjne. Wysoka cena produktu daje możliwość wykreowania dobrego  jakościowo i prestiżowego wizerunku produktu. Jej zastosowanie jest  mocno związane z istniejącą i potencjalną konkurencją.
Strategia cenowa w dużym stopniu zależy od  poprzednich decyzji o pozycjonowaniu produktu. Jednocześnie  przedsiębiorstwo może starać się osiągnąć dodatkowe cele. Im  dokładniejsze określenie priorytetów, tym łatwiejsze ustalenie ceny.  Każdy poziom cen będzie miał inny wpływ na priorytety dotyczące zysków,  wielkości i przychodów ze sprzedaży, udziału w rynku, przetrwania i  odpowiedzialności społecznej. Jeśli na przykład celem przedsiębiorstwa  jest maksymalizacja zysków, powinno ono ustalić cenę na wysokim  poziomie. Jeśli natomiast chce zmaksymalizować udział w rynku, powinno  ustalić cenę na niższym poziomie (penetracja rynku). 
Strategia penetracji rynku polega na wprowadzeniu  produktu po niskiej cenie, aby zachęcić do zakupu możliwie wielu  klientów. Nawet jeżeli w początkowym okresie stosowania tej strategii  przedsiębiorstwo nie będzie osiągało zysków, to w dłuższym okresie, po  osiągnięciu odpowiedniego wolumenu sprzedaży, zyski szybko zaczną  rosnąć. W przypadku tej strategii przyjmuje się założenie, że popyt  będzie miał bardzo elastyczny charakter, a niska cena i konieczność  ponoszenia poważnych nakładów kapitałowych na moce produkcyjne  odstraszą ewentualnych konkurentów.
Czynniki ograniczające strategię cenową, takie jak  popyt, nowość produktu, koszty, konkurencja, inne produkty sprzedawane  przez przedsiębiorstwo, typ rynku, na którym ono konkuruje, łącznie  zawężają możliwości manewrowania ceną[15].
9. Jakie konflikty mogą pojawić się w kanałach dystrybucji?
Kanały dystrybucji mogą być postrzegane jako zbiór  wzajemnie zależnych od siebie organizacji współuczestniczących w  procesie dostarczania produktu lub usługi do użytkownika lub konsumenta[16].
Konflikty w kanale dystrybucji są konsekwencją  występowania zależności funkcjonalnych pomiędzy uczestnikami.  Pojawiają się one przede wszystkim w pośrednich kanałach dystrybucji i  powstają w momencie, kiedy jeden z uczestników utrudnia lub  uniemożliwia realizację zamierzonych celów innemu uczestnikowi.
Częstym źródłem konfliktów w kanałach dystrybucji są:
- niekompatybilność celu działania (z punktu widzenia producenta i dealera),
 - brak jasno sprecyzowanych ról i praw producenta oraz dealerów poszczególnych szczebli,
 - różnice w percepcji zagadnień gospodarczych i ekonomicznych,
 - zbyt duży stopień zależności pośredników od producentów.
 
Rodzaje konfliktów w kanałach dystrybucji to:
- konflikt pionowy – dotyczy uczestników działających na kolejnych szczeblach tego samego kanału, np. hurtownik–detalista. Źródłem tego konfliktu jest najczęściej rozbieżność proponowanego poziomu cen. Sprzedający dąży do uzyskania jak najwyższej ceny, a kupujący do jej obniżenia. Źródłem konfliktu może być również wielkość jednorazowych partii zakupu oraz długość serii produkcyjnych. Ważną przyczyną konfliktu pionowego są zaburzenia w przepływie informacji w kanale dystrybucji, wskutek czego uczestnicy mogą ponieść straty materialne,
 - konflikt poziomy – dotyczy uczestników działających na tym samym szczeblu kanału dystrybucji, np. dwóch supermarketów; przyczyną konfliktu bywa najczęściej walka konkurencyjna,
 - konflikty międzykanałowe – uczestnicy kanałów dystrybucyjnych konkurują ze sobą, sprzedając te same produkty na tym samym rynku. Konflikt ten powstaje w momencie, gdy producent rozprowadza swoje produkty w kilku konkurujących ze sobą kanałach, dodatkowo wyróżniając któregoś z uczestników.
 
Niektóre konflikty mają charakter konstruktywny i  prowadzą do bardziej dynamicznej adaptacji do zmieniającego się  otoczenia, inne zakłócają funkcjonowanie kanału dystrybucji. W  takiej sytuacji lepiej opanować konflikt niż go eliminować[17].
10. Jakie są reguły rozplanowania w czasie proponowanych rozwiązań w zakresie promocji marketingowej?
Promocja marketingowa obejmuje różne czynności  podejmowane w celu poinformowania nabywców o cechach produktu i w  celu przekonania ich do zakupu. Na działania promocyjne składają się  reklama, wspieranie sprzedaży, sprzedaż osobista i public relations[18].
Opracowanie programu działań promocyjnych jest  złożonym procesem. Wprowadzenie w życie skutecznej i efektywnej  strategii komunikacyjnej zależy od wiarygodności informacji, jakimi  dysponuje przedsiębiorstwo. Duże znaczenie ma także trafność analiz  dotyczących m.in. konkurencji, klientów, dostępnych na rynku ofert  produktów. Jednym ze skutecznych sposobów wdrażania działań  marketingowych jest ustalenie terminów ich realizacji. Osoba  zajmująca się planowaniem promocji musi podjąć decyzję, jak rozłożyć  działania w czasie, uwzględniając sezonowość i trendy w branży. Musi  również dążyć do takiego rozdysponowania wydatków na promocję w krótkim  czasie, aby osiągnąć maksymalne efekty.
Nie ma reguł właściwego rozplanowania działań promocyjnych w czasie, ale należy brać pod uwagę trzy czynniki:
- obrót nabywców – tzn. jak często nowi nabywcy wchodzą na rynek, aby dokonywać zakupu produktu. Im większy jest obrót nabywców, tym więcej potrzeba działań promocyjnych,
 - częstość zakupów – im wyższa częstość, tym bardziej ciągłe powinny być działania promocyjne,
 - wskaźnik zapominania – tzn. jak szybko odbiorcy zapominają o marce po ustaniu działalności promocyjnej. Im wskaźnik ten jest wyższy, tym bardziej ciągłe powinny być działania promocyjne.
 
Ustanowienie rozkładu czasowego działań  promocyjnych wymaga zrozumienia, jak zachowuje się rynek. Większość  firm zazwyczaj stosuje jedno z trzech podejść:
- ciągły rozkład – kiedy czynniki sezonowe nie są istotne, działania promocyjne są podejmowane w stałym rytmie przez cały rok,
 - seryjny rozkład – okresy stosowania działań promocyjnych przeplatają się z okresami niepojawiania się tych działań, aby odzwierciedlić sezonowe zmiany w popycie,
 - pulsacyjny rozkład – jest to kombinacja rozkładu ciągłego i seryjnego, którą stosuje się w okresach wzrostu popytu, intensywnej promocji lub wdrażania nowego produktu.
 
Produkty takie jak płatki śniadaniowe czy szampon  odznaczają się stałym popytem w ciągu całego roku i wymagają  stosowania ciągłego rozkładu działań promocyjnych. Inaczej jest w  przypadku produktów takich jak narty czy olejki do opalania, które  charakteryzują się sezonowym popytem i właściwe jest stosowanie  seryjnego rozkładu działań promocyjnych w tych okresach. Niektóre  produkty, jak zabawki czy samochody, wymagają rozkładu pulsacyjnego,  aby ułatwić sprzedaż w ciągu całego roku i podczas okresów  wzmożonego popytu, tzn. w wakacje, przed świętami czy też w okresach  wprowadzania na rynek nowych modeli samochodów[19].
Wg Kotlera przedsiębiorstwo może stosować też  koncentrację działań promocyjnych. Wymaga ona wydania wszystkich  środków z budżetu promocyjnego w jednym okresie. Ma to sens tylko w  przypadku produktów sprzedawanych podczas jednego sezonu lub wakacji.
Niektóre dane wskazują na to, że rozkład pulsacyjny ma pewną  przewagę nad innymi sposobami rozplanowania działalności promocyjnej w  czasie[20].
[1] Przybyłowski K., Hartley S.W., Kerin R.A., Rudelius W., Marketing, pierwsza polska edycja, Dom Wydawniczy ABC, 1998, s. 163, s.179
[2] Badania marketingowe, J. Perenc (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001, ss. 101-102
[3] Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 1999, ss. 126-127
[4] Marketing, pierwsza polska edycja, op.cit., ss. 172-173
[5] Badania marketingowe, Perenc J. (red.), op.cit., s. 212
[6] Marketing, pierwsza polska edycja, op.cit., ss. 172-173
[7] Badania marketingowe, Perenc J. (red.), op.cit., s. 209
[8] Marketing, pierwsza polska edycja, op.cit., s. 163, s. 179
[9] Marketing. Sposób myślenia i działania, Perenc J. (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001, ss. 166-171
[10] Marketing. Sposób myślenia i działania, Perenc J. (red.), op.cit., ss. 166-171
[11] Strategie marketingowe, Mruk H. (red. nauk.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2002, ss. 42-52
[12] Strategie marketingowe, op.cit., ss. 38-40
[13] Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, op.cit., s. 291
[14] Strategie marketingowe, op.cit., ss. 82-83
[15] Strategie marketingowe, op.cit., ss. 147-161
[16] Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, op.cit., s. 480
[17] Marketing. Sposób myślenia i działania, Perenc J. (red.), op.cit., ss. 274-275
[18] Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, op.cit., ss. 89-90
[19] Marketing, pierwsza polska edycja, op.cit., s. 525
[20] Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, op.cit., s. 592
Źródło: Sztuka Zarządzania, dostępne na: http://www.wsz-pou.edu.pl/magazyn/index.php?strona=mag_pyt63&nr=63&p=, stan na: 29.07.2011
Źródło: Sztuka Zarządzania, dostępne na: http://www.wsz-pou.edu.pl/magazyn/index.php?strona=mag_pyt63&nr=63&p=, stan na: 29.07.2011
W końcu coś profesjonalnego. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń